Followers

aku dan diri ku..

aku adalah aku. aku suka conteng menyonteng. kalau boleh setiap masa aku ingin menyonteng. tak kesah laa apa yang ada. asalkan boleh untuk ku conteng. aku suka orang menilai hasil contengan aku. kalau boleh, suatu hari nanti, aku nak semua orang baca dan nilai, betapa bernilainya hasil contengan ku ini. peace no war.. hehe =)

Sunday, October 25, 2009

fatamogana cinta - 2

sambungan..

*****************

berada di dalam kereta seawal tujuh pagi adalah satu rutin yang baik untuk aku. kerana jarak di antara sekolah ku dengan tempat tinggal ku memakan masa hanya 15 minit. tapi walau pun 15 minit, aku suka menjadikan masa yang sekejap menjadi lama. ku singgah di sana. ku singgah di sini. ku berhenti di sana. ku berhenti di sini. ini semua gara-gara sarapan pagi yang selalu aku beli untuk memenuhi selera makan ku yang memang berselera ini.

"eh fika, kau ni bab-bab makan... aduhai.."
aku menoleh sambil tersenggeh. hanya itu yang mampu aku lakukan saat di tegur oleh Sofea. hendak membangkang, aku malas. jadi lebih baik mengiakan saja semua yang Sofea katakan. Sofea bukan boleh diajak bertekak. nanti panjang lebar dibuatnya. suka sangat dia berleter macam mak nenek. itu kisah 3tahun dulu. kisah zaman aku masih bergelar seorang mahasiswa. mahasiswa yang tak kenal dengan erti sosial. hanya menghadap buku dan belajar je kerja ku.

"cikgu.. cikgu.. cikgu Fika.."
aku kembali ke alam normal setelah nama ku di panggil bertalu-talu.
"eh.. ye makcik. berapa semuanya ye?"
"dua ringgit cikgu. amboi panjang cikgu mengelamun pagi-pagi hari ni ye.."
makcik Salmah penjual kuih itu seolah-olah dapat membaca air muka ku yang berkerut-kerut menahan malu.
aku tersenyum.
"tak de lah makcik. teringat kisah lama. masa kat universiti dulu-dulu. selalu beli kuih pagi-pagi dengan kawan-kawan."
"yela. makcik ingat kamu mengelamun ingat kat boperen kamu."
aku tergelak kecil mendengar dia menyebut perkataan boy friend. bukan main makcik-makcik sekarang. advance.
"ish ke situ plak makcik ni. tak delaa boperen-boperen nya makcik. saya ni orang biasa-biasa je. mana ade orang nak."
aku saja ingin memanaskan pagi yang ada. sambil bermesra-mesra dengan makcik Salmah. biasalah. adat berjiran. kenalah bertegur sapa. lagi-lagi status aku sebagai cikgu. perlu aku jaga dengan sebaiknya.

*****************

3 comments:

  1. waah dah jadi novel ni.. nak tau lagi laa.. tak sabar nak baca lagi..

    ReplyDelete
  2. nak bc jugak.. hehehe.. mana episod akan dtg?

    ReplyDelete
  3. emm menarik hehe..mcm nak tahu kisah seterusnyee hehe

    ReplyDelete