Followers

aku dan diri ku..

aku adalah aku. aku suka conteng menyonteng. kalau boleh setiap masa aku ingin menyonteng. tak kesah laa apa yang ada. asalkan boleh untuk ku conteng. aku suka orang menilai hasil contengan aku. kalau boleh, suatu hari nanti, aku nak semua orang baca dan nilai, betapa bernilainya hasil contengan ku ini. peace no war.. hehe =)

Monday, October 26, 2009

fatamogana cinta - 3

sambungan..

****************

matapelajaran bahasa melayu biasanya berjalan dengan lancar. tapi tidak pada hari ini. semua pelajar-pelajar ku seolah-olah tidak mahu mendengar kata-kata ku. yang mereka tahu bersembang.. bersembang.. bersembang.. wah-wah-wah banyak punya cantik handsome pelajar ku ini. satu patah haram pun aku cakap diorang main buat dek je.. aduhai.. ni tak boleh jadi ni.. aku panas hati dengan gelagat pelajar-pelajar montel aku semua ni. kenapa laa diorang ni pandai-pandai plak buat perangai hari ni.

fikiran ku ligat. seligat kipas yang menari di dalam bilik darjah. tapi sejuknya langsung tidak aku rasainya. mungkin api amarah ku sudah meruap-ruap menandakan ia ingin meletus.

"nadia.." aku memanggil dengan lembut.
"ye cikgu.."
"nadia buat apa tu?"
"melukis cikgu.."
"melukis?"
aku cuba dengan sedaya upaya untuk tidak meninggikan suara. dahi ku berkerut. adakah tugasan yang aku berikan tadi adalah lukisan?? ei.. budak ni memang nak kena. ku sabarkan hati. tak baik marah pelajar. diorang ni kecik-kecik lagi.
"cantik tak lukisan nadia? boleh cikgu tengok?" aku mengumpan.
"mestilah cantik cikgu." umpan ku mengena.
"nadia lukis apa ni?"
"lukis mak nadia. cantikkan mak nadia cikgu?"
"nadia kan cantik. mestilah mak nadia pun cantik. macam nadia."
nadia tersenyum. senyum simpul. cute. aku selalu merasakan senyuman kanak-kanak sangat sweet dan menenangkan jiwa ku yang kosong.
"nadia.. boleh cikgu tanya tak?"
nadia hanya mengangguk. mengiakan apa yang aku mahu. apa lagi. pucuk di cita ulam mendatang laa..
"cikgu mana yang suruh lukis gambar ni?"
"cikgu rizal."
jawabnya dengan nada bersahaja. tanpa rasa bersalah atau takut jika aku akan memarahi dek kerana dia tidak menyiapkan kerja yang aku berikan tadi. aduhai. kanak-kanak. sungguh naif fikiran mereka.
"tapi.. cikgu pun ada kasik nadia kerja jugak kan? dah siap belum ni?"
"alaa... belum laa cikgu. kerja cikgu kasik tak seronok. yang ni seronok."
adoi.... boleh dia jawab aku macam ni? sakit kepala aku. ni kena guna strategi yang berkesan ni untuk mengajar BM lain kali. diorang dah boring rupanya. patutla kerja yang aku kasik semua diorang tak siapkan. aduhai pelajar ku..

****************

"ko kenapa Fika? termenung sana. termenung sini. merenung sana. merenung sini."
soal roomate aku yang sedia maklum perangai aku jika aku punya masalah yang berat. terasa ingin ketawa pada diri sendir. macam ade masalah negara je aku ni. aku tersenyum seorang diri.
"haa.. senyum plak. tadi bukan main berkerut-kerut dahi kalah dahi PM. sekarang kau senyum sorang-sorang plak. haa.. baguslah tu."
"kau ni kan.. tak boleh tengok aku senang sikit. ada je kau nak ganggu line keamanan yang aku ciptakan ni."
"tu bukan line keamanan cik Afika Balqis oi.....tu.."
"habis tu line pe? maxis.. celcom.. digi.. u-mobile.." aku menyampuk sebelum Sara menghabiskan ayatnya. aku memang suka begitu. menyakatnya.
"ko ni kan.. kalau tak menyampuk aku bercakap boleh tak? dan-dan time tu jugak kau nak sampuk kan??"
aku ketawa kecil sambil mencemek muka ke arahnya.
"yela miss Mariam Maisara. apa yang kau nak katakan tu.. aku kasik peluang ni.." kata ku menahan ketawa yang bersisa.
"aku lupa laa apa yang aku nak cakap tadi. kau punya pasal lah ni. kalau duduk dengan kau ni kan.. comfirm aku cepat nyanyok tau. sebab aku asyik lupa je apa yang aku nak cakapkan."
kini gilirannya ketawa. aku hanya tersenyum.
"aku plak kau salahkan. kau yang dah tua. kau salah kan aku? ini tidak adil!!"
"dah-dah-dah.. apa yang kau fikirkan tadi. macam fikir masalah negara je."
"aku fikirkan kata-kata Nadia tadi."
"haa.. kenapa dengan Nadia plak?"
"dia kata kerja yang aku kasik tak seronok. kerja yang cikgu Rizal kasik lagi seronok. means, aku kena buat satu aktiviti yang menyeronokkan untuk pelajar aku ni. aku sayang lah kat diorang. aku tak nak lah diorang tak seronok belajar dengan aku."
"kau ni kan.. dari dulu lagi. asyik fikirkan masalah pelajar je. masalah kau, ada pelajar kau fikir?"
"kau lain Sara. kau setiausaha. aku cikgu Sara. aku kenalah didik anak bangsa elok-elok. kelak diorang ni nak jadi pemimpin."
"yela-yela. kalau aku bercakap dengan kau tentang misi visi matlamat negara apa entah lagi.. comfirm esok pun tak habis lagi."
Sara bangun membawa cawan yang bersisa sedikit milo di dalamnya. bila dia habiskan milonya pun aku tak pasti.
"wey Sara.. kau tak nak tolong fikirkan sama-sama dengan aku ke?"
aku sedikit menjerit kepada Sara yang ada di dapur.
"tak nak!! aku malas nak layan kau berfalsafah!!"

****************

aduhai pelajar ku. aku masih tidak keruan disebabkan kamu. tetapi bahana cinta pertama adalah lebih dasyat dari semua pelajar ku. sehingga kini aku tak dapat melupakannya..

bersambung..

2 comments:

  1. betul la... bila jari mula menari.. memang mengasyikkan...

    ReplyDelete
  2. hehe.. time kasih. sy baru nak belajar menulis. sila beri tunjuk ajar yang mana perlu.. time kasih.. :)

    datang laa lagi..hehe

    ReplyDelete